Boekhouding en Administratie voor de ZZP'er in Alkmaar

Waarom moet u als ZZP’er een administratie bijhouden?

Het is voor elke ZZP’er wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. Voor elke ZZP’er is het ook belangrijk, uw administratie geeft u informatie over hoe u er financieel voorstaat, wat u nog te vorderen heeft en welke klanten u nog dient te betalen.

De administratie van de ZZP’er is nodig voor de berekening van de Inkomstenbelasting die betaald zou moeten worden. En hoeveel u als ZZP’er per maand of kwartaal aan omzetbelasting dient af te dragen.

Administratiekantoor-Alkmaar helpt u bij het opzetten en geeft u als ZZP’er advies om zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Waarom kiest de ZZP’er voor Administratiekantoor-Alkmaar?

  • Gespecialiseerd in administratie van de (startende) ZZP’er
  • Negentien jaar ervaring op administratie gebied
  • Administratiekantoor Alkmaar is zeven dagen per week open.
  • Gratis kennismakingsgesprek.
  • Vaste en transparante prijs per jaar (u ontvangt geen facturen achteraf).
  • Onze transparante prijs per jaar is 960 euro exclusief BTW.
  •  Administratiekantoor-Alkmaar zorgt ervoor dat u gebruik maakt van de fiscale aftrekposten.
  • U ontvangt eerst een offerte waarin de afgesproken werkzaamheden staan omschreven.
  • extra startersbegeleiding voor de ZZP’er

Wanneer ben ik als ZZP’ereen IB-ondernemer?

U bent als ZZP’er ondernemer voor de inkomstenbelasting als u ten eerste met uw bedrijf winst kunt verwachten en met uw bedrijf deelneemt aan het economisch verkeer.

Ten tweede let de belastingdienst op een aantal criteria zoals

  • het aantal opdrachtgevers van de ZZP’er,
  • het maken van reclame, het lopen van ondernemersrisico,
  • het verrichten van investeringen, de tijdsbesteding aan uw bedrijf
  • en het voornemen tot maken van winst.

Als u als ZZP’er als ondernemer gezien wordt geniet u winst uit onderneming en heeft u recht op diverse fiscale aftrekposten.

Een IB-ondernemer heeft meestal een eenmanszaak, een vennootschap onder firma (vof) of een maatschap. Een zzp’er (zelfstandige zonder personeel) heeft meestal een eenmanszaak.

Let op: als u niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien wordt, kunt u toch ondernemer voor de omzetbelasting zijn.

Wat zijn de voordelen van een IB-onderneming voor de ZZP’er?

Een IB-onderneming mag gebruik maken van een aantal fiscale aftrekposten waardoor u als ZZP’er minder inkomstenbelasting betaalt.

Het gaat om

  • de zelfstandigenaftrek
  • startersaftrek,
  • meewerkaftrek
  • – en eventueel investeringsaftrek
  • En de MKB-winstvrijstelling.

Een ander voordeel voor de ZZP’er is de mogelijkheid de FOR toe te passen, de fiscale oudedagsreserve.

Dit is een soort pensioen in eigen beheer, maar wel een uitstel van inkomstenbelasting betaling.

Als u als ZZP’er minder dan € 1.883 per jaar aan BTW hoeft af te dragen krijgt u een korting. Dit is de KOR, de kleine ondernemersregeling voor de BTW.

Waarom Administratiekantoor-Alkmaar ipv een accountant?

Het opmaken van een jaarrekening is niet meer verplicht, dat scheelt u als ZZP’er een hoop geld. Als ZZP’er heeft u geen accountant nodig die is er – in de regel- alleen voor de grotere bedrijven.

Grotere accountantskantoren bieden vaak meer en specifieke kennis, kleinere kantoren bieden vaak kortere lijnen. Bij Administratiekantoor-Alkmaar heeft u een vast aanspreekpunt, een vaste prijs per jaar.

Bij Administratiekantoor-Alkmaar ontvangt u een balans en winst-verliesrekening en uw aangifte Inkomstenbelasting, daaraan heeft u als ZZP’er genoeg voor de Belastingdienst.

Door het inhuren van Met Administratiekantoor-Alkmaar doet u waar u goed in bent en heeft meer tijd om meer omzet te behalen door uw administratie aan Administratiekantoor-Alkmaar uit te besteden.

 

 

» Terug naar boven

 

Waarom is Administratiekantoor-Alkmaar goedkoop?

Wij werken vanuit huis. En berekenen u als ZZP’er alleen de kosten en uren door wie wij maken.

 

» Terug naar boven

 

Waarom werkt Administratiekantoor-Alkmaar met een vaste jaarprijs?

Administratiekantoor-Alkmaar werkt niet met een prijs per uur, andere bedrijven doen dat wel.

» Terug naar boven

 

Hoe kom ik in contact met Administratiekantoor-Alkmaar?

Dat kan telefonisch en u kunt ons ook emailen.

» Terug naar boven

 

» Terug naar boven

 

Wat noteert u als ZZP’er op uw  facturen?

  • een oplopend nummer (van 12001 naar 1202 etc)
  • Uw naam en adres en BTW-nummer en KvK-nummer
  • de dag waarop de factuur wordt verstuurd
  • De naam en adres van degene waarvoor u heeft gewerkt
  • De gewerkte uren of afgesproken jaarprijs
  • ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling
  • het BTW-bedrag

» Terug naar boven

 

Wat heeft Administratiekantoor-Alkmaar nodig voor de BTW-aangifte?

  • Facturen (deze graag achter de bankafschriften toevoegen).
  • De verkoopfacturen – gesorteerd op nummer (dus niet achter de bankafschriften, 1201, 1202 en NIET 1201, 1210, 1202).
  • Uw bank afschriften (met daarachter de betaalde facturen en bonnetjes) en het kasboek.

Een overzicht van uw kilometers die u met uw prive-auto zakelijk heeft gereden.

» Terug naar boven

 

Op welk moment dinet u als ZZP’er BTW af te dragen?

Als u valt onder de BTW, moet u per maand, per kwartaal of per jaar een BTW-aangifte in dienen. Normaliter valt de ZZP’er onder de kwartaalaangifte.

Uw aangifte dient Administratiekantoor-Alkmaar in voor de 29ste van de maand volgend op de betrokken periode, u dient ook voor die dag te betalen.

 

» Terug naar boven

 

Welke administratie gegevens moet u zeven jaar bewaren?

  • Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of in elektronische vorm, horen bij uw administratie. Voorbeelden hiervan zijn:
  • kas administratie (ook klad aantekeningen) en kassa bonnen
  • financiele aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
  • tussentijds gemaakte controle berekeningen
  • ontvangen facturen en kopieen van verzonden facturen
  • bank- en giroafschriften
  • contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • agenda’s en afspraken boeken
  • correspondentie
  • software en databestanden

Veel van de gegevens, die nodig zijn voor het voeren van een bedrijf, worden allereerst elektronisch vastgelegd. Het gaat hierbij niet alleen om de bestanden van de financiele administratie. Denk bijvoorbeeld ook aan uw zakelijke agenda die u bijhoudt met uw mobiele telefoon of Persoonlijke Digitale Assistent (PDA). Of aan de verkoopgegevens die u registreert met een afrekensysteem, een eenvoudige kassa of Point of Sale systeem.

 

» Terug naar boven

 

Moet ik een accountant inhuren?

De ZZP’er is niet verplicht een accountant in te huren. Als administratiekantoor kan  Administratiekantoor-Alkmaar tegen een persoonlijkere service en een lager tarief uw boekhouding net zo goed verzorgen.

Een accountant (AA of RA) heeft u eigenlijk alleen nodig voor een zogenaamde accountantsverklaring. Wilt u per se toch de controle van een accountant, dan kunt u ons het voorwerk (boekwerk van de administratie) laten verzorgen en vragen wij aan de accountant waar wij mee samen werken voor een extra controle.

 

Heeft u ook een vraag voor Administratiekantoor-Alkmaar?

Contact Administratiekantoor Alkmaar ons voor vragen. Wij horen graag van u!

Telefoon: 06 1393 6399